Liveblogg från en föreläsning.
Kategori: Studentliv
Föreläsaren var 15 min sen, men kom i alla fall hit. Det kanske finns en akademisk kvart även här (eller längre), fast det inte står med i schemat.
Just nu går föreläsaren igenom att man inte får kopiera text från en bok på grund av copywright. Man måste skriva det i egna ord. SAY WHAT! Alltså, kom igen. Det här är masternivå, och jag hoppas att alla här vet det vid det här laget.
En nyhet: Man ska ha en referenslista i slutet av den lilla uppsatsen. Och nej, det var inte nyheten. Utan nyheten är att man ska ha med typ ALLT man läst, även det som man inte refererar till. Så hon kan se om man har gjort extra effort och fått någon idé från något annat håll. Referensboosting 2.0. Jag ifrågasatte detta, då jag anser att det som inte är med i arbetet förmodligen inte är tillräckligt relevant. Och då kan man ju bara skriva upp vad som helst, för att visa att man är "engagerad". Behöver inte ens använda det på rätt sätt, och därmed inte läsa det. Helknorkat enligt mig. Man läser ju mer än man har med, för att bara ta med det som är relevant. Men jaha. Då gör vi så.
Hon gillar inte när man refererar i texten. (Det som vi har tränats att göra på Handels.) Utan fotnötter (!) är mycket trevligare. Lär om, lär rätt Sara.
Trodde inte att den största kulturkrocken hittills skulle ske i klassrummet, men det verkar inte bättre än så. Hårt för en pluggis som jag.
Just nu går föreläsaren igenom att man inte får kopiera text från en bok på grund av copywright. Man måste skriva det i egna ord. SAY WHAT! Alltså, kom igen. Det här är masternivå, och jag hoppas att alla här vet det vid det här laget.
En nyhet: Man ska ha en referenslista i slutet av den lilla uppsatsen. Och nej, det var inte nyheten. Utan nyheten är att man ska ha med typ ALLT man läst, även det som man inte refererar till. Så hon kan se om man har gjort extra effort och fått någon idé från något annat håll. Referensboosting 2.0. Jag ifrågasatte detta, då jag anser att det som inte är med i arbetet förmodligen inte är tillräckligt relevant. Och då kan man ju bara skriva upp vad som helst, för att visa att man är "engagerad". Behöver inte ens använda det på rätt sätt, och därmed inte läsa det. Helknorkat enligt mig. Man läser ju mer än man har med, för att bara ta med det som är relevant. Men jaha. Då gör vi så.
Hon gillar inte när man refererar i texten. (Det som vi har tränats att göra på Handels.) Utan fotnötter (!) är mycket trevligare. Lär om, lär rätt Sara.
Trodde inte att den största kulturkrocken hittills skulle ske i klassrummet, men det verkar inte bättre än så. Hårt för en pluggis som jag.